Luisin Luisin
Estas en Weblog de Montaña Archivo de Relatos January 2007 Retorn A La Gómez Xalmet (25 Anys Després)
Monday 29 de January de 2007, 00:00:00
RETORN a la Gómez Xalmet (25 anys després)
Tipo de Entrada: RELATO | 8 Comentarios | 3883 visitas

Sensacions i reflexions al tornar a pujar aquesta via 25 anys després de l´últim cop i més de 30 del primer

Ara fa uns vint-i-cinc anys, vaig repetir per cinquè o sisè cop aquesta via, de les més clàssiques de la zona se Sant Benet. Cada cop que canviava de botes o tornant d’una lesió, tornava a fer aquesta via lògica i assequible a prop de Sant Benet.

Era una mena de test per a mi, la coneixia i en treia una idea objectiva del meu estat de forma (i tècnica) comparant cada ascensió amb l’anterior.  Però hi ha algunes d’aquestes escalades que són diferents:

- La primera, doncs en aquell moment va ser la via més difícil que havia fet fins a les hores, i sent tan maca ens va quedar un regust d’aventura aconseguida i de salt qualitatiu endavant en la nostra progressió com a escaladors. D’això en fa més de trenta anys i encara recordo l’arribada al cim i els tres pitons (ara se’n diuen claus) que vam posar, dos d’ells al primer llarg (llavors el segon, es feia reunió a la xemeneia) que era d’artificial no equipat i un altre al penúltim (quart d’ara, cinquè d’abans).

- L’última abans de deixar d’escalar, que va servir per força-la totalment en lliure, doncs el tram que era d’artificial no equipat (no gaire equipat de fet) el fèiem en A0 amb passos en lliure entre mig, aprofitant els claus que hi havien (algun fora de la fissura) doncs era una cosa gens mal vista aleshores. Havia sentit que es podia fer sense agafar-se de res i ho vaig anar a provar i em va sortir. Segurament era el més difícil que havia fet fins llavors, per tant vam cotar la graduació de V+, que era el màxim que ningú s’atrevia a posar a una via.

- La que vaig fer ahir. Era una tornada al passat, encara que la memòria juga males passades i és difícil de comparar, el meu repte era passar el primer llarg en lliure, sense agafar-me de res que no fos roca, i em va sortir. Però ara hi ha sisens, setens i diuen que vuitens i novens (jo no els conec ni els coneixeré mai), i he tingut l’oportunitat de fer algunes vies de 6a i 6a+ a vista, que deu ser per on està el meu límit personal sense entrenar, i per comparació, després de fer la via, li vaig dir al meu company: “Acabo de fer el primer 6a en via llarga” Perquè allò de cinquè no en te res, el meu dubte seria si cotar-lo de 6a+ per ser la roca tan relliscosa.

Va ser una pujada emocionant, recordant passos, descobrint de nou racons de la paret, tornant a tocar les invencibles savines (una d’elles no l’ha aconseguit... pobreta) que a tantes cordades han assegurat , trobant una pila de parabolts que no substituïen antics burils (o potser sí, ja sabeu, la memòria...), trobant una perfecta línia de burils/parabolts al tros complicat (quina tranquil·litat per si has de caure), en comptes de claus mal posats...

No sé si es poden fer comparacions, però sí que em sembla que hem de ser el més justos possible amb les graduacions (sobre tot en vies clàssiques) per evitar disgustos. Ja sé que és difícil, però quan llegia les piades sobre la via ho veia clar: A Wasma li agafava una “depressió” pel que li va costar de passar (un V+), perquè en flx li deia que l’any 85 era V+ (ja heu vist que no era mentida); Lis ho diu millor “V o +”, que era la manera de graduar en aquells moments; i alguna resposta deia que “a les ressenyes posava V+” com si fos una cosa inamovible.

No fa gaire vam fer la Siddharta a la Bola de la Partió, amb una ressenya d’aquella época, i ja vam tenir un primer contacte amb els IV+ de llavors (si posessin V+ hauria tragat tranquil·lament), quan la graduació es veia ràpidament estirada cap a baix per la nostra incapacitat de graduar un VI.

No tinguem vergonya de semblar fluixos i diguem el grau que sincerament creiem que tenen les vies, amb això ajudarem als altres que vinguin darrera. Si resulta que per a nosaltres és 6b i a tothom li sembla que és V+, doncs estarem equivocats i ja està: un mal dia, no veure la pressa decisiva per passar, anar massa cansat o massa entrenat...

Si no ho diem, i el foro del Madteam és un lloc excel·lent per fer-ho, a tots els que vinguin darrera  els passarà igual que a nosaltres, i marxaran pensant que han tingut un mal dia en comptes de dir la dificultat que els ha semblat que hi havia.

Res més que compartir, amb qui em vulgui llegir, una estona d’emoció, un plaer indescriptible pel qui no ho ha viscut una situació semblant, em sembla que vaig deixar per la paret uns quants anys, i que avui, dilluns, no em noto tan vell com ara fa dos dies.

Bones trepades!

Enviado por Flx el Monday 29 de January de 2007

Tens raó de que hem de ser honestos amb lo que es, estic convençut de que "aquest V+ de la època" el cotaria com 6a o 6a+ si el fes ara.
Recordo que quan la vaig fer també deuria ser de lo més difícil que habia fet fins al moment.
Sobre aquesta via, jo el que vaig dir en el seu dia al foro, es el que recordo. De la mateixa manera, i d'aquells temps, recordo per exemple una altra via a la prenyada, esperó màgic em sembla que es deia (vamos es deu dir), que era tota de IV, IV+, no se com deu estar graduara ara però jo recordo haber patit molt en aquella via i vaig alucinar molt amb el grau de la ressenya.
La escala gairebé tancada va suposar un problema a la hora de graduar.

salu2

Enviado por Flx el Monday 29 de January de 2007

La escala gairebé tancada va suposar un problema a la hora de graduar.

salu2

Enviado por Luisin el Monday 29 de January de 2007

Vull aclarir que no et recriminava res a tu, al contrari, deias una veritat com una casa. El problema que veig, és que hi ha una mena de vergonya a dir que has trobat un pas més difícil del que marca la ressenya, i crec que això no ajuda gens als qui venen darrera, sobretot si estan començant.

A veure si fem un AviStage, que es veu que som molts per aquí!

Enviado por Wasma el Tuesday 30 de January de 2007

bones.
ja he sortit de la depressio profunda de la gomez.
Conyes a banda, i ja que es dona la oportunitat, voldria donar el meu parer sobre la graduació del primer llarg. Per començar totes les ressenyes que he vist de la via sembla que indica V+/A0. aixo vol dir V+ i A0, no V+ o A0. Entenc que el grau obligat minim amb l' equipament que hi ha es V+. Jo crec que el grau, i la manera correcta d' expressar-ho seria mes aviat 6a o inclus 6a+(V+/A0).
No nomes es la meva percepcio. El col.lega de l' altra cordada fa 7a, i es va haver de mirar el pas dues vegades. Suposo que seria per alguna cosa. Jo soc dolent (i covardot), pero ell no te res al cap, i a mes esta fort....
es la humil opinio, sense anim de polemitzar, que aqui segons que dius et treuen els ulls.
Salutacions
Enviado por Wasma el Tuesday 30 de January de 2007

bones.
ja he sortit de la depressio profunda de la gomez.
Salutacions
Enviado por Luisin el Wednesday 31 de January de 2007

Hola wasma,

Així que podríem resumir que el primer llarg (el tros de la fisura) estaria entre 6a (V obligat) i 6a+ (V+ obligat)

No sé si cal afegir "acerable" o l'A0 a la ressenya, doncs normalment no es donen gaires explicacions quan es parla de grau obligat.

Tot és amb ànim constructiu, per evitar sobresalts o "depressions" a les cordades que hi vagin.

A vaure com queda: 6a (A0-V obligat) o 6a+ (A0-V+ obligat)
Enviado por Luisin el Wednesday 31 de January de 2007

Hola wasma,

A vaure com queda: 6a (A0-V obligat) o 6a+ (A0-V+ obligat)